
Podziel się:
Oceń:
Jak opisują opatowscy policjanci, w środę, w godzinach popołudniowych 36 – letnia mieszkanka gminy Wojciechowice otrzymała telefon, w którym rozmówca podał się za przedstawiciela jednego z popularnych banków.
- Fakt ten uwiarygodnić miał numer telefonu przypisany do infolinii tego właśnie banku, pod który w rzeczywistości podszyli się przestępcy. W rozmowie, mężczyzna poinformował zgłaszającą, że osoba o innych danych personalnych chciała złożyć wniosek o kredyt w jej imieniu oraz pobrać część pieniędzy z jej konta bankowego. Rozmówca zapewnił również, że sprawa ta została już zgłoszona na Policję, a czynności procesowe są już prowadzone - opowiada młodszy inspektor Katarzyna Czesna - Wójcik, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Opatowie.
- Przeciwdziałając utracie tej gotówki kobieta musi zaciągnąć w banku kredyt, aby zamknąć poprzedni rachunek i zakończyć tamtą operację, która rzekomo miała być powodem tej rozmowy. Nieświadoma tego, że właśnie pada ofiarą przestępstwa, 36 – latka poszła do banku, gdzie postarała się o kredyt w kwocie 24 tysięcy złotych. Wypłaconą gotówkę, według instrukcji na bieżąco podawanych przez telefon, w rozbiciu na mniejsze kwoty wpłaciła w innym mieście przy użyciu wpłatomatu na podstawie kodów blik, podanych przez oszusta - opisuje policjantka.
Według mundurowych, podczas wszystkich czynności realizowanych przez 36 – latkę, pozostawała ona w ciągłym kontakcie z przestępcami, a połączenie telefoniczne trwało do momentu wpłaty ostatniej transzy.
Po wpłaceniu całej gotówki rozmówca rozłączył się. Kobieta po zakończeniu połączenia zadzwoniła na właściwą infolinię banku, gdzie dowiedziała się, że mężczyzna o podanych przez nią personaliach nie pracuje. Wtedy dopiero zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa.
Ta metoda oszustwa określana jest mianem spoofingu. Spoofing polega na podszywaniu się pod kogoś lub coś w celu oszukania sieci lub osoby.
Policja przypomina
Kiedy kontaktują się z tobą przedstawiciele instytucji finansowych, pomocowych czy służb to po zapoznaniu się z sytuacją, którą przedstawiają telefonicznie, rozłącz się i wybierz na klawiaturze telefonu numer infolinii instytucji, którą podają rozmówcy i potwierdź, czy sytuacja taka faktycznie miała miejsce. Może to uchronić cię przed utratą twoich pieniędzy.